ΓΔ
2,396.37 +23.16 +0.98%
S&P 500
7,394.30 +127.31 +1.75%
DOW JONES
50,848.75 +929.97 +1.86%
NASDAQ
25,809.66 +640.16 +2.54%
DAX
24,209.71 +14.40 +0.06%
CAC
8,200.80 +38.97 +0.48%
NIKKEI
66,572.72 +2355.45 +3.67%
EUR / USD
1.16 -0.00 -0.11%
EUR / CHF
0.92 +0.00 +0.13%
Επιστήμη

Η «έξυπνη» μεσογειακή διατροφή που μειώνει τον κίνδυνο διαβήτη κατά 31%

T
Toggle Tech Team
📅 May 23, 2026 ⏱ 2 min read 👁 42 views
Η «έξυπνη» μεσογειακή διατροφή που μειώνει τον κίνδυνο διαβήτη κατά 31%

Μια νέα ευρωπαϊκή μελέτη αποκαλύπτει ότι η μεσογειακή διατροφή, όταν συνδυάζεται με περιορισμό θερμίδων και τακτική άσκηση, μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο εμφάνισης διαβήτη τύπου 2 κατά 31%. Η έρευνα PREDIMED-Plus, η μεγαλύτερη του είδους της στην Ευρώπη, έδειξε ότι οι συμμετέχοντες που ακολούθησαν αυτό το δομημένο πρόγραμμα έχασαν περισσότερο βάρος και περιφέρεια μέσης σε σχέση με όσους ακολουθούσαν την παραδοσιακή δίαιτα.

Η μεσογειακή διατροφή είναι παγκοσμίως γνωστή για τα οφέλη της στην καρδιά και τον μεταβολισμό. Ωστόσο, μια νέα μεγάλη ισπανική κλινική δοκιμή υποδηλώνει ότι μπορεί να λειτουργήσει ακόμα καλύτερα κατά του διαβήτη τύπου 2 όταν συνδυαστεί με τρεις ρεαλιστικές αναβαθμίσεις: λιγότερες θερμίδες, περισσότερη κίνηση και επαγγελματική υποστήριξη για την απώλεια βάρους.

Η δοκιμή PREDIMED-Plus διαπίστωσε ότι αυτή η πιο δομημένη εκδοχή του μεσογειακού τρόπου ζωής μείωσε τον κίνδυνο εμφάνισης διαβήτη τύπου 2 κατά 31%. Το έργο αποτελεί τη μεγαλύτερη διατροφική δοκιμή που έχει διεξαχθεί στην Ευρώπη και περιελάμβανε το Πανεπιστήμιο της Ναβάρα μαζί με περισσότερους από 200 ερευνητές από 22 άλλα ισπανικά πανεπιστήμια, νοσοκομεία και ερευνητικά κέντρα.

Μια εξυπνότερη εκδοχή της διάσημης διατροφής

Τα αποτελέσματα, που δημοσιεύθηκαν στο Annals of Internal Medicine, βασίστηκαν σε 4.746 ενήλικες ηλικίας 55 έως 75 ετών. Όλοι ήταν υπέρβαροι ή παχύσαρκοι και είχαν μεταβολικό σύνδρομο, αλλά κανείς δεν έπασχε από διαβήτη ή καρδιαγγειακή νόσο κατά την έναρξη της μελέτης. Οι ερευνητές παρακολούθησαν τους συμμετέχοντες για έξι χρόνια.

Μια ομάδα ακολούθησε μια μεσογειακή διατροφή με μειωμένες θερμίδες (περίπου 600 kcal λιγότερες την ημέρα), πρόσθεσε μέτρια σωματική δραστηριότητα (γρήγορο περπάτημα, προπόνηση δύναμης και ισορροπίας) και έλαβε επαγγελματική καθοδήγηση. Η ομάδα σύγκρισης ακολούθησε μια παραδοσιακή μεσογειακή διατροφή χωρίς περιορισμό θερμίδων ή συμβουλές για άσκηση.

Μικρές αλλαγές, μεγάλη προστασία

Η διαφορά μεταξύ των δύο προσεγγίσεων ήταν εντυπωσιακή. Οι συμμετέχοντες στην ομάδα παρέμβασης είχαν 31% λιγότερες πιθανότητες να αναπτύξουν διαβήτη τύπου 2 από εκείνους στην ομάδα σύγκρισης. Επίσης, έχασαν περισσότερο βάρος και μείωσαν το κοιλιακό λίπος πιο αποτελεσματικά. Κατά μέσο όρο, η ομάδα παρέμβασης έχασε 3,3 κιλά και μείωσε την περιφέρεια της μέσης κατά 3,6 εκατοστά, ενώ η ομάδα ελέγχου έχασε μόλις 0,6 κιλά.

Σύμφωνα με τους ερευνητές, το πρόγραμμα εμπόδισε περίπου τρεις περιπτώσεις διαβήτη τύπου 2 για κάθε 100 συμμετέχοντες. «Ο διαβήτης είναι το πρώτο σταθερό κλινικό αποτέλεσμα για το οποίο δείξαμε — χρησιμοποιώντας τα ισχυρότερα διαθέσιμα στοιχεία — ότι η μεσογειακή διατροφή με μείωση θερμίδων, σωματική δραστηριότητα και απώλεια βάρους είναι ένα εξαιρετικά αποτελεσματικό προληπτικό εργαλείο», δήλωσε ο Miguel Ángel Martínez-González, καθηγητής Προληπτικής Ιατρικής και Δημόσιας Υγείας στο Πανεπιστήμιο της Ναβάρα.

Γιατί έχει σημασία για την παγκόσμια υγεία

Εφαρμοζόμενες σε κλίμακα σε πληθυσμούς υψηλού κινδύνου, αυτές οι μέτριες και διατηρήσιμες αλλαγές στον τρόπο ζωής θα μπορούσαν να αποτρέψουν χιλιάδες νέες διαγνώσεις κάθε χρόνο. Οι ερευνητές ελπίζουν σύντομα να δείξουν παρόμοια στοιχεία για άλλες σημαντικές προκλήσεις της δημόσιας υγείας.

Η μελέτη αυτή υπογραμμίζει ότι η πρόληψη του διαβήτη δεν απαιτεί απαραίτητα ακραίες θυσίες, αλλά μια συνεπή και υποστηριζόμενη προσέγγιση που συνδυάζει την παραδοσιακή υγιεινή διατροφή με τη σύγχρονη επιστήμη της συμπεριφοράς.

T

Toggle Tech Team

Editor-in-chief at Toggle. Covering technology and global affairs.